Ce este rutarea automata?
Rutarea automata este o optiune pentru GPS-urile din clasa high end. Implica posibilitatea ca GPS-ului sa i se dea o destinatie si sa calculeze singur o ruta catre acea destinatie, folosind un set de constrangeri (mergi pe autostrazi, evita drumurile nepavate, etc.) precum si posibilitatea de ghidare pas cu pas (stanga la 100m, stanga acum, ai trecut de strada desteptule – ia-o prima la stanga, etc.)
Pentru ca sa se intample acest lucru, exista doua conditii:
1. hartile sa contina unele informatii suplimentare (sensul de mers, viteza maxima, categoria (implicit starea) drumului, numerotarea adreselor pe o parte si pe alta a strazii, apartenenta la oras/judet/tara pentru fiecare parte a drumului, etc.)
2. GPS-ul sa poata folosi aceste informatii. Numai GPS-urile Garmin din seria automotive (StreetPilot III, Streetpilot 26xx, Quest, GPS V, GPSMAP 276C, Streetpilot 3xx), PDA-urile Garmin (iQue 3600/3200, iQue M5, iQue M3-USA only) sau cu GPS-uri Garmin (OEM-uri GPS18 PC/USB, cfQue 1620 pe interfata CF si GPS10 pe interfata Bluetooth), sau seria GPSMAP 60C si CS sunt in masura sa faca rutare automata. Mai nou, chiar si GPS-urile etrex Legend C si CX, etrex Vista C si CX, GPSMAP 60C, 60 CS, 60 CX si 60 CSX si GPSMAP 76C, 76CS, 76CX si 76 CSX stiu sa faca rutare automata vizuala. Noile navigatoare Nuvi 300/310/350/360/660 si seria StreetPilot C5xx si StreetPilor 2720, 7200, 7500 si 2820 si stiu si ele sa faca rutare vizuala si vocala si pot beneficia de detaliile oferite in orase si inafara acestora de ROAD200x.
Asistarea soferului
Rutarea implica evident o componenta de asistare a soferului in luarea deciziilor de alegere a drumului. Aceasta se realizeaza vizual (prin indicatii pe ecran sub forma unor sageti) si/sau vocal (in mai multe limbi de circulatie internationala, functie de firmware-ul instalat pe receptorul GPS). Uzual se folosesc engleza, germana, franceza si italiana.
Pentru indicatiile vocale este cateodata necesara cumpararea de kituri sau componente suplimentare, cum este cazul GPSMAP 276C la care utilizatorul trebuie sa achizitioneze in plus fata de cutia cu echipamentul propriu-zis si un Automotive Kit care contine o cartela de memorie pentru incarcarea hartilor rutabile, CD-ul Europe City Select cu hartile rutabile si un cablu de alimentare de la bricheta de la masina care sa includa si un difuzor pentru indicatiile vocale.
GPSMAP 276C este insa un caz atipic, deoarece este un echipament hibrid, gandit sa functioneze si in mediu marin si in mediu urban! Majoritatea GPS-urile automotive vin cu harti incluse si cu functionalitatea de ghidare vocala inclusa in pachet!
Decizii, decizii
Atentie! Nu toate GPS-urile de mai sus ofera posibilitatea de ghidare vocala! De exemplu GPS V si GPSMAP 60C si 60 CS pot face doar ghidare vizuala.
In fine, rutarea automata implica echipamente scumpe si in general mari ca dimensiuni (cum ar fi streetpiloturile) sau fragile (ca PDA-rile) pentru instalare pe ghidonul ATV-urilor/motocicletelor/bicicletelor). Singurele echipamente rezistente pentru trasee off-road care ofera rutare si se pot lua si folosi “de mana” sunt GPSMAP 60C si 60CS si GPS V, dar din nou, atentie, acestea nu ofera ghidare vocala!
Sfatul meu pentru cei care considera optiunea de rutare este sa se uite dupa echipamente care sa aiba memorie multa sau macar posibilitatea de adaugare de memorie si pe care sa-si defineasca de la inceput zonele de utilizare. Un PDA cu GPS este excelent pentru munca de birou si in masina, este usor, se baga fara probleme in buzunar, dar nu este potrivit pentru urcat pe munte sau pentru montat pe ATV.
Este mult mai avantajos financiar pentru client sa achizitioneze de la inceput un GPS care are si harta inclusa, decat sa o cumpere separat. GPS-urile Garmin cu harti au de obicei particula Deluxe atasata numelui GPS-ului. O harta a Europei luata separat ar costa ~300$, pe cand inclusa intr-un pachet cu GPS, ar costa la jumatate!
Potentialul cumparator trebuie sa fie atent de asemenea si la ce include pachetul respectiv. In unele pachete Garmin include cabluri de comunicatie seriala sau USB, in altele include inclusiv un software de incarcare/descarcare a datelor pe PC. Si aici clientul Garmin este in avantaj pentru ca pretul tuturor componentelor achizitionate separat este sensibil mai ridicat decat pretul pachetului.
Pentru cei tehnici 1
Hartile care ofera rutare sunt mai mari decat cele care ofera doar informatii topo de navigatie, desi utilizatorul nu vede nici-o diferenta intre cele doua harti. Diferenta exista insa si consta in acele informatii suplimentare are transforma reteaua de linii de drumuri intr-un graf orientat.
Referitor la ce exista acum in lume se poate spune ca toate hartile pentru Americi si Europa de Vest au rutare inclusa si ocupa din ce in ce mai multe CD-uri cu informatii. Partea buna este ca aceste informatii se pot incarca pe “bucatele” si zone de interes, in asa fel incat un posesor al unui card SD de 1 Gbyte sa fie linistit ca are traseul sau dintr-o parte a Europei in cealalta incarcat pe card de-a lungul drumului pe care si-a propus sa il parcurga.
Este evidenta tendinta de a include informatii de rutare in hartile topo si asta din cauza ca marii producatori de GPS-uri nu vor sa tina stocuri cu doua produse (harti topo si harti rutabile), daca pot sa tina unul singur. Garmin poseda in acest caz o tehnologie care permite descarcarea doar a portiunilor relevante din harta pentru posibilitatile de afisare ale GPS-ului respectiv. Astfel, pentru GPS-urile care afiseaza doar harti de puncte si care nu au de obicei mai mult de 1Mbyte de memorie (cum ar fi GPS72 sau etrex Venture), programul MapSource selecteaza din harta doar informatia punctiforma si o trimite la GPS. Pentru majoritatea GPS-urilor care NU au posibilitati de rutare, MapSource da la o parte informatia de rutare din harta si trimite doar hartile topo in memoria acestora.
Aviz amatorii
Mai exista o tendinta rezultata in urma competitiei intre marii producatori de GPS-uri si a incercarii acestora de a oferi preturi mai scazute: localizarea produselor. Exista de exemplu seria Streetpilot c320 de la Garmin la care utilizatorul decide de la inceput ca foloseste acel GPS intr-un spatiu restrans geografic si cumpara acel echipament DOAR cu acele harti PREINCARCATE in memoria lui. Desi clientul realizeaza o economie evidenta, el devine “legat” de acea zona geografica pentru ca sau nu exista posibilitatea fizica de a incarca alte harti (echipamentul nu are sloturi SD pentru harti suplimentare sau nu exista spatiu suplimentar de stocare in memoria interna a GPS-ului), sau hartile care vin cu echipamentul sunt localizate pentru zona respectiva si clientul trebuie sa achizitioneze altele in cazul in care are de gand sa-si paraseasca “domeniul”. Daca ai cumparat c320 cu harta Germaniei si esti o firma de taxiuri care activeaza in Berlin, evident ca nu este o problema, dar pentru un director de firma care isi petrece vacantele in Mediterana, este o neplacere evidenta.
Pentru cei tehnici 2
Pentru cei care sunt foarte tehnici mai exista un dezavantaj al produselor foarte integrate din generatia noua: lipsa de control. Pentru cine este familiar cu GPS V, in MapSetup-ul din firmware-ul acestuia pot sa decid de la ce nivel de zoom devin vizibile anumite (foarte multe) trasaturi de tip punct (POIs, Waypoints), linie sau suprafata. Cine se pricepe isi poate personaliza GPS-ul V inasa fel incat sa obtina maximum de informatie de la acesta fara sa aiba clutter pe ecran. Incercati sa faceti acelasi lucru pe echipamentele streetpilot c3xx si veti avea o surpriza: nu se poate? De ce? Pentru ca nimeni nu are timp din mersul masinii sa faca genul de decizii informate pe care le-ar face un posesor de GPS V. Pentru ca in fond navigarea cu GPS-ul nu este asa o filozofie si mai bine lasi aparatul sa ia decizii informate apropo de marimea caracterelor cu care apar denumirile strazilor pe ecranul GPS-ului si daca sa deseneze trama stradala la ora 19:00 in “night vision”.
Ii inteleg pe cei de la Garmin: ei trebuie sa ofere spatiu mare de afisare a hartilor pe ecranul LCD si un sistem simplu de navigare, care sa nu il forteze pe utilizator sa caute butoane in intunericul din masina la ora apusului. De aceea, solutia evidenta a fost trecerea la ecrane touch sensitive si schimbarea butoanelor de pe carcasa cu optiuni de meniuri viu colorate si sugestive.
Harti 3D
Ultima gaselnita in materie de harti este insa afisarea acestora 3D. Seria StreetPilot c3xx ofera aceasta optiune si se pare ca si noile generatii de GPS-uri o vor avea incorporata standard. Informational nu aduce nimic in plus, doar un sentiment de control si realitate sporita prin desenarea liniei orizontului vizibil in fata masinii.