Ghidul de Buna Programare a unui Navigator Garmin
Nu cred ca este in acest moment un utilizator care sa nu-si fi imaginat macar un moment, la inceput, ca un GPS cu navigatie te va duce acasa pe acel drum pe care el il stie ca fiind “cel mai bun”.
Ce cumplita dezamagire cand acel GPS a indraznit sa propuna o ruta pe alte drumuri! Cata furie descarcata mai apoi de forumuri in miez de noapte, nu luati cutare GPS, il stiu eu, e prost domle, nu este in stare sa ma duca acasa pe unde vreau eu!
GPS-ul saracu este nevinovat sau prea putin vinovat. Presupunand ca a avut incarcata o harta decenta a zonei respective, el a facut ce stie mai bine si anume a calculat! Functie de parametrii de navigatie introdusi de utilizator, sau bagati din fabrica de producator.
Ce a iesit din asta este evident o poveste intreaga. Daca GPS-ul a avut, de exemplu, bifata optiunea “Evita Intoarcerile”, ei bine, asta a facut, a evitat intoarcerile si asta a dus la un drum ocolit pana la o destinatie aflata in capatul opus al strazii pe care erai la momentul cand ai solicitat ruta.
Daca a avut optiunea “Prefera autostrazile”, asta a facut, a incercat sa te duca acasa elegant, pe bulevarde, un ocol monstruos. daca nu i-ai pus bifa la Evita drumurile de pamant, te-a dus pe toate infundaturile imaginabile…
Ideea este ca functie de unde esti sau unde vrei sa mergi, sa adaptezi acest set de cerinte pentru GPS. Din experienta noastra in utilizarea dispozitivelor de navigatie Garmin va recomandam urmatoarele:
1. WAAS activat la GPS. Nu merge tot timpul, unii zic ca le mananca mai repede bateria, dar acolo cand merge adauga precizie pozitionarii GPS;
2. NU EVITA Intoarcerile. In Romania doar pe la iesirile din orase se mai gasesc benzi duble continue, iar acelea au inceput sa fie marcate ca atare, cel putin in RO.A.D. La fel si afara. Daca iti spune sa intorci pe un pod sau pe o autostrada, ignora-l pur si simplu si va recalcula o ruta noua!
3. NU EVITA Autostrazile. In terminologia Garmin, prin Autostrazi se inteleg si Drumurile de importanta mare din orase. Inafara de faptul ca pe acele autostrazi se ajunge mai repede si mai bine la destinatie, ca sunt intretinute si relativ sigure, acest sfat poate fi ignorat doar de cei care au o problema cu zgomotul si viteza mare.
4. NU EVITA Drumurile cu Plata. Ca tot ce e bun, drumurile rapide vin cu un pret. Alternativa este ore intregi pe drumuri judetene prin satute in care te vaneaza politia cu radarul.
5. NU EVITA feriboturile/bacurile, decat daca ai rau de mare. De multe ori inseamna ore intregi scutite de drum.
6. EVITA Drumurile Nepavate, daca nu ai ATV sau 4 x 4 si o dorinta irezistibila sa te umpli de praf/noroi si altele asemanatoare. La noi Drum de Exploatare este de obicei drumul de carute intre doua parcele de pamant arabil. Acceptabil vara, dezastru insa dupa prima ploaie sau primul camion care a lasat in el sleauri de jumatate de metru. Atentie insa cei care au masini de fite: un drum neasfaltat nu inseamna off road! Daca acel drum are acoperire din bolovani sau balastru compactat, va primi categoria superioara de strada/drum in RO.A.D. si veti fi rutati pe el. Decizia de a va angaja pe un asemenea drum, care reprezinta circa 60-70% din totalitatea drumurilor satesti/comunale/orasenesti din Romania va apartine in intregime. Nu ca ati avea de ales 🙂
7. Intre “Mai Repede” si “Pe Drumul Cel Mai Scurt” alegeti intotdeauna “Mai repede”. Optiunea aceasta va instrui navigatorul sa aleaga cu precadere drumuri importante, pe care viteza de parcurgere este mai mare decat pe cele normale. Altfel va veti gasi in situatia de a parcurge stradute, ulicioare, aleiute, drumusoare, unele chiar prin curtile oamenilor pentru ca la un moment dat pe acolo trecea drumul si cineva a omis sa specifice ca padurea prin care te calauzeste GPS-ul pe drumul cel mai scurt este sediul unei Baze NATO sau locul temporar de campare al unor romaness cu carute cu coviltir.
8. Daca sunteti perpedes, alegeti modul de parcurgere “Pedestru”. Navigatorul va ignora in acest caz restrictiile de sensuri unice sau pe cele de parcurgere de catre anumite autovehicole. Daca sunteti pe bicicleta, alegeti optiunea corespunzatoare din navigator altfel acesta va va ghida pe scari (cu precadere in jos), pasaje subterane sau pasarele suspendate. Daca nu sunteti cumva un specialist in ParKour, atentie mare la aceasta optiune: in filmele James Bond in care arata un Mini coborand scarile, mai au inca 9 copii de backup ca sa iasa bine scena.
9. Daca sunteti cumva fericitul posesor al unei harti MPC pe langa harta Europei versiunea cutare, recomandarea mea calduroasa este sa urmati indicatiile de pe harta locala, facuta de localnici, care, desi mai scumpa si mai greu accesibila, incorporeaza pe langa detaliile multe si fine si o mare doza de straduinta din partea realizatorilor hartii de a nu fi aratati cu degetul pe strada sau pe net!