Onestitate necesara
De-a lungul timpului am fost abordat de clienti sau am urmarit mai multe discutii pe forumuri cu intrebari apropo de ce anume era nou intr-o versiune de harta ROAD fata de versiunea anterioara.
Asa s-a nascut primul version control log, mai pe romaneste un Jurnal de Harta in care detaliam ce anume schimbari se petreceau in harta in asa fel incat sa existe un minim feedback catre client referitor la efortul investit in harta.
Jurnalul de Harta pentru ROAD2008 v3.1 are peste 600 de intrari, care se intind pe o perioada lunga de timp si sunt ca un fel de Jurnal de Calatorie, doar ca noteaza evenimentele care au avut loc asupra hartii, zonele afectate, sursele de date, cine a prelucrat si, mai spre sfarsit, data la care s-au efectuat prelucrarile.
Cineva interesat poate sa dea cautari dupa numele orasului, sau al autorilor, sau al planselor care ii intereseaza si pot sa ia o decizie informata daca sa cumpere aceasta harta sau nu, daca zone lor de interes a suferit schimbari semnificative care sa justifice costul de upgrade.
De exemplu, pentru Brasov exista 8 intrari in acest Jurnal:
Pozitia 3. Corectat trei intreruperi stradale intre L35-076 si L35-088, in Brasov, multumim domnului Dan Albeanu pentru observatie;
Pozitia 83.Adaugat puncte de interes si structura stradala din Poiana Brasov si doua sensuri giratorii noi in Brasov (Bogdan Condurateanu) in L35-088; (22.04.2008)
Pozitia 176. Modificat sensurile unice noi din Brasov (L35-088) din centrul civic, conform observatiilor lui Brandus Lucian, caruia ii multumim. (19.06.2008)
Pozitia 223. Corectii in Brasov si adaugat sensul giratoriu din fata Garii (L35-088). Mutumiri lui N. Bacaintan pentru date si observatii. (02.07.2008)
Pozitia 228. Adaugat niste sensuri unice noi in Brasov. Multumiri lui N. Bacaintan pentru date si observatii. (05.07.2008)
Pozitia 312. Introdus o interdictie de manevra in Brasov (L35-088). Multumiri domnului Paul Brinzei pentru observatie. (01.08.2008)
Pozitia 375. Corecturi prin Brasov (Apulum) si introdus niste restrictii de manevra in Sinaia (L35-088)
Pozitia 589. Corecturi si detalieri la incadrarea poligoanelor de detaliu din Brasov (L35-088). (Bogdan Condurateanu) (02.11.2008)
Dupa cum se poate vedea, procesul de actualizare a hartii este unul complex, care comporta o varietate de surse de informatie si care se desfasoara continuu in timp. Important din ce am spus mai inainte este tehnica prin care cineva poate gasi informatii relevante in el.
De ce a fost nevoie de un asemenea Jurnal? Nicio mare firma de cartografie nu face publice genul acesta de detalii. De ce ar face-o? In fond toate aceste firme sunt cunoscute si recunoscute pentru zgarcenia cu care dau vreun feedback inapoi la erorile semnalate de clienti la harta sau cu detaliile despre ce este nou si schimbat in coverage-ul existent.
Vorbeam deunazi cu Daniel Borca care imi spunea ca a facut de doua ori upgrade la harta Americii de Nord si a Canadei si ca in zona lui de interes, desi erau cartiere noi, nu s-a schimbat nimic in harta.
Sunt convins ca exista cartiere noi care nu sunt la noi pe harta, poate chiar drumuri vechi care nu sunt inca la noi pe harta. Ceea ce este in schimb diferit este ca noi va ascultam si atunci cand este posibil, in vasta majoritate a cazurilor, actionam la sugestiile voastre. Tot ce va trebuie este sa fiti posesorul unei licente legale a hartii noastre si aveti toata atentia noastra. Nu imediat, pentru ca este imposibil, dar mai tarziu veti primi un raspuns apropo de ce ati gasit in neregula. O pot confirma toti cei care intr-un fel sau in altul ne-au trimis observatii la harta, fie ca erau sau nu Participanti in Proiectul Romania Digitala.
Si mai este ceva, nu toata lumea este la fel. Poate ca obsesia mea cu cetatile dacice si romane nu este impartasita de 99% dintre clienti si totusi munca depusa in slujba acestei obsesii este cat se poate de reala si cuantificabila. Sunt atatia care nu ar intelege-o si, in fond, de ce ar face-o�? Eu nu oblig pe nimeni sa cumpere produsul pentru ca sunt cetati dacice in el. Fiecare il cumpara pentru ce are nevoie si pentru ca ii este folositor. Daca are de ajuns de la A la B isi face treaba cu el.
Si atunci de ce atata efort in lucruri de genul cetati dacice, manifestari folclorice, monumente arhitecturale si rezervatii naturale�? Pentru ca daca o mica parte din cei care altfel nu ar fi stiut, sau daca ar fi stiut, nu ar fi fost interesati, sau ar fi fost interesati, dar nu ar fi stiut cum sa ajunga acolo, ajung totusi acolo si incep sa realizeze, asa cum am facut-o eu construind aceasta harta, cat de frumoasa si interesanta este tara noastra, cu totii vom fi castigat. Avem frumusete fara egal la indemana noastra in Romania si acum nu mai are nimeni nici-o scuza ca nu stia unde se afla.
Inainte sa va intindeti la drum spre Nisipurile de Aur de la bulgari, aruncati o privire la morile de apa din Eftimie Murgu. Va garantez ca veti ramane in castig, poate nu ca bani, sau servicii sau room service, dar ca oameni aceasta calatorie va va schimba.
Si pe masura ce vor fi mai multi care vor vizita aceste frumuseti vor apare langa ele si furnizori de servicii care sa potoleasca setea si foamea acelor calatori si care sa le ofere odihna, informatii si amuzament. Drumurile se vor imbunatati, oamenii vor deveni mai prietenosi, autoritatile mai serviabile. Si pe masura ce se inmultesc cei care ofera aceste servicii va creste si competitia intre ei si vor creste nivelul de servicii si vor scadea preturile. Totul este o doar problema de timp.
George Buhnici mi-a spus odata “Nimic nu te pune la munca mai mult decat concurenta!” Parul meu albit tinde sa ii dea dreptate… Asa se va intampla si aici. Dati o sansa Romaniei! Cumparati romaneste! Copii Dvs. si copii copiilor Dvs. va vor fi recunoscatori.
Bogdan Condurateanu
12 noiembrie 2008