Homepage » Jurnal » Buletin Tehnic România Digitală 2/2012

Buletin Tehnic România Digitală 2/2012

1. Iconiţe invizibile pe aparat

a. Prezentând ROAD2012.10 unui prieten, posesor de Nuvi 250W, am făcut un zoom la cetatea dacică de la Blidaru, unde spre surprinderea mea, aparatul nu afişa decât iconiţa – cea cu lupul dacic – a cetăţii şi nicidecum punctele cu toate turnurile dacice din zonă. Săpând în documentaţia compilatorului care creează hărţile în formatul MapSource, am descoperit că limitarea aceasta vine din firmware-ul aparatelor. Unele pur şi simplu nu afişează POI-urile care au tipuri customizabile peste un anume număr… Cum Garmin nu mai actualizează decât foarte rar firmware-urile vechi, este puţin probabil să vedem o rezolvare a acestei probleme pentru aparatele scoase din fabricaţie.

b. Lucrul ăsta se întâmplă şi pe unităţi de dată mai recentă, cum este seria Nuvi 3xxx, dar din cu totul alt motiv… By Design afişarea POI-urilor este dezabilitată pe aceste unităţi, deşi gama aceasta de aparate are şi procesoare puternice şi rezoluţii mari. Se poate doar bănui motivaţia şi anume că afişarea 3D a modelelor 3D extrudate sau texturate a fost implementată peste afişarea normală a hărţii de navigaţie 2D în perspectivă 3D, dar fără să se ia în consideraţie ascunderea iconiţelor punctelor care nu ar trebui să se vadă, mascate fiind de o clădire 3D. Aici a fost vorba şi de o opţiune de design a lui Garmin şi anume să lase clădirile semitransparente, pentru a face vizibile străzile din spatele acestora, dar apariţia iconiţelor POI-urilor nu se datorează lipsei de opacitate, ci faptului că sunt desenate ultimele în această ordine: drumuri, clădiri 3D şi apoi POI-uri. Aşa că nu le mai afişează deloc. Cumva aici trebuie să-mi fac Mea Culpa pentru ca primele variante de interfaţă grafică de pe unităţile din seria Nuvi 7×5 nu aveau această limitare, în schimb afişau iconiţe de puncte de interes pe care nu ar fi trebuit să le afişeze şi m-a zgârmat să le raportez celor de la Garmin această deficienţă. În loc s-o corecteze, au dezabilitat cu totul afişarea POI-urilor, cu excepţia unor tipologii anume (blocuri, WC-uri, etc.). Ce am descoperit însă este că dacă zăboveşti un oareşce timp asupra locului în cauză, iconiţa respectivului punct va apare într-un târziu.

2. Noutăţi în interfaţa grafică de a seria Nuvi 34xx

Seria aceasta beneficiază de o interfaţă evoluată cu numele de cod Guidance 3.0:
Posesorii unui Nuvi 34xx vor putea vizualiza – pentru prima oară pe un dispozitiv Garmin – sensurile unice din hartă şi drumurile suprapuse corect după nivelul Z. Apariţia acestei game de PND-uri cu asemenea capabilităţi este motivul pentru care am luat la mână toate intersecţiile de drumuri suprapuse din ROAD şi le-am asignat valorile z corecte la fiecare nivel. Din păcate compilatorul MPC actual nu ştie încă să transpună în realitate aceste date din ROAD2012 şi dacă o să vedeţi că pe un Nuvi 34xx se afişează în continuare drumurile suprapuse aleator să nu ne aruncaţi încă cu ouă virtuale în cap. Am verificat atunci drumuri suprapuse şi pe harta CNE2012.30 pe un Nuvi 3400 şi de exemplu DJ602 peste A1 la N de Ciorogârla este afişată greşit în continuare, posibil să fie aici o eroare în harta de la Navteq.

Tot pe un Nuvi 34xx există posibilitatea abilitării vizualizării layerelor 3D chiar din ecranul principal, folosind un buton soft nou apărut in partea stângă a ecranului care aminteşte de suprapunerea foilor de ceapă. Aparatul se mişcă incredibil de fluid cu tot contentul nostru 3D. O altă inovaţie ar fi afişarea verticală a POI-urilor, cu o mică umbră la bază. Din păcate afişează doar o gamă foarte restrânsă de POI-uri şi poate să caute doar în categoriile standard de puncte predefinite, nu şi în cele custom definite în hărţile MPC. Deşi facem presiuni la Garmin de multă vreme să se poată căuta şi categoriile custom, nu am avut până în acest moment succes.

3. Junction Views în România

Junction Views-urile sunt un produs creat de Garmin şi nu licenţiat de la Navteq, aşa cum s-ar putea bănui. Există tehnic posibilitatea includerii acestora în hărţile MPC, dar având în vedere că Garmin dispune acum de echipa de programatori şi testeri de la noul Garmin Cluj, fostă Navigon, pentru culegerea de imagini şi crearea graficii respective pentru toată Europa, am decis să aşteptăm prima lor mişcare pentru România înainte să investim semnificativ în această direcţie.

4. Diacritice româneşti

Până la apariţia hărţilor NT Unicode singura posibilitate de a introduce diacritice era să se specifice denumirea cu diacritice specific pentru o anume limbă (în cazul de faţă limba română) şi denumirea fără diacritice într-o limbă de circulaţie internaţională (noi am ales Engleză). Aşa se face că în momentul actual avem aprox 50% din denumiri dublate în baza de date (cu şi fără diacritice) doar pentru a permite compatibilitatea cu produsele mai vechi. Compilatorul pe care îl avem acum la dispoziţie NU este capabil să genereze hărţi Unicode şi nici instrumentul de GIS folosit, GlobalMapper v12.x nu ştie hărţi cu caractere Unicode, deci aşteptăm disponibilitatea ambelor platforme (de generare – GM – şu de compilare – MPC – ca să putem merge mai departe).

5. Denumiri dublate de oraşe în ROAD.

În ROAD2012.10 au fost introduse circa 1300 de denumiri vechi ale localităţilor. De ex. Basarabi pentru Murfatlar sau Oraşul Stalin pentru Braşov. Un efort deosebit… care nu este vizibil decât pentru cei care se uită după aşa ceva. Aceste denumiri le-am introdus la partea cu diacritice româneşti, care este denumirea secundară a localităţii respective, cea fără diacritice româneşti fiind cea principală. Suntem în situaţia asta pentru că GIS-ul nostru GlobalMapper nu ştie lucra cum trebuie cu diacritice româneşti în denumirea principală. Ei bine, rezultatul la asemenea oraşe este că punctul apare de două ori la căutări, deşi pe ecran se afişează fără diacritice. Nu este vorba de o dublare a punctului, ci de o limitare a modului în care lucrează unităţile Garmin în atari condiţii. Se va rezolva în viitor când GM va şti să lucreze cu caractere Unicode. Şi când, evident, vom avea acces în MPC la hărţi Unicode.

6. Hărţi CNE semnate din vara lui 2011

Din vara lui 2011 Garmin a decis să semneze hărţile pe care le produce în aşa fel încât utilizarea de către piraţi a sculelor warez care modifică biţii din hărţi care spun că acea hartă ar fi blocată să nu mai producă rezultatele scontate. La un moment dat, pe anumite categorii de firmware, cu anumite hărţi, piraţii vor avea o surpriză neplăcută. Aviz amatorii de lucruri de furat!

7. Buffere si modele DEM

Pentru cine o să aibe curiozitatea să arunce o privire pe Jurnalul următoarei ediţii, o să vadă în câteva locuri intrări de genul: „Creat buffere si exportat DEM-urile pentru plan…”
Despre ce este vorba? Ei bine, fiecare planşă din Atlas are un model DEM (Digital Elevation Model) cu ajutorul căruia se creează relieful 3D pe care se afişează toate obiectele din hartă. La un moment dat în trecut s-au întâmplat două lucruri
1. graniţele hărţii au fost preluate în sistem de coordonate WGS de la un provider care folosea o transformare de coordonate mai putin precisă între WGS84 pe geoid şi Stereo 70. Asta a făcut ca întreaga hartă a României să fie shiftată către este cu aproximativ 20m
2. pentru optimizarea compilării s-au decupat dintr-un DEM mare, la nivel naţional, obţinut pe baza SRTM, foile de hartă după graniţele lor. La unele dintre acestea, în urma acestei operaţii, pixelii de elevaţie au fost decupaţi în interiorul planşei. Asta a creat artefacte la graniţele dintre planşe, unde continuitatea modelului DEM era afectată.

Prima problemă am rezolvat-o în ROAD2012.10 luând la mână toată graniţa internaţională a ţării, refăcând-o de la un capăt la celălalt, poligon cu poligon. Asta a rezolvat o problemă, dar a mărit artefactele de la partea a doua. Ca să rezolvăm partea a doua a problemei, în noul ROAD2012.30 am luat, manual, fiecare poligon de margine (BOUNDS) de plansă, nu numai cele de pe conturul ţării, cât şi cele din interior, adică toate 206 poligoanele şi am creat un buffer de 100 m în jurul lui, am exportat noul poligon şi cu acesta am exportat cu Crop din DEM-ul mare din nou bucăţică de DEM corespunzătoare planşei respective, făcând în acest fel imposibilă existenţa unor pixeli de elevaţie de tip void în interiorul planşelor respective. Un alt efort deosebit care sperăm să fie apreciat de către clienţii noştri.

8. Eliminare dubluri puncte şi poligoane

Parte din datele pe care le utilizăm în hartă sunt licenţiate de la terţe părţi. Este evident că în locurile unde le integrăm pot să apară dubluri de puncte şi poligoane între cele noi introduse şi cel existente deja, caz în care se pastrează în hartă doar setul de date mai valoros sau mai precis. Înainte să generăm statistici, se elimină aceste dubluri în aşa fel încât statisticile pe care le publicăm să fie cât mai aproape de realitate.

9. Lumini şi umbre

Folosirea modelelor DEM face posibilă umbrirea elementelor mari de relief ale hărţii. Soarele este undeva la est şi generează o umbră in partea vestică a tuturor formelor de relief din hartă. Partea interesantă este că apar asemenea umbre şi în apă!!! Explicaţia acestora este că în unele locuri am avut modele DEM pentru fundul lacurilor respective de la partenerii din proiect, în altele acele umbre au apărut în urma interpolării unor erori în modelul SRTM, care a avut de suferit de pe urma reflexiilor RADAR generate de suprafeţe (mai mari) de apă sau a vârfurilor muntoase acoperite de gheaţă. Problema se va rezolva gradual în ediţiile următoate ale Atlasului, pe măsură ce modele batimetrice superior calitative ne parvin pentru Marea Neagră şi cursul Dunării şi pe măsură ce găsim/creăm modele altimetrice de încredere pe baza cărora să reparăm vărfurile cu probleme.

Atenţionare!

Utilizarea hărţii ROAD2012.xx poate crea dependenţă de calitate, funcţionalitate şi frumos!